Lean

Lean to sposób zarządzania w myśl zasady “pracuj sprytnie, a nie ciężko”. Powstał prawie 100 lat temu i był podstawą sukcesu przemysłu samochodowego. Obecnie jest wykorzystywany w niemal każdej branży, skutecznie pomagając firmom produkcyjnym i usługowym optymalizować ich działania.

Lean to:

  • kultura pracy i zarządzania
  • ciągłe udoskonalanie
  • małe i pomysłowe usprawnienia
  • wykorzystanie potencjału istniejących zasobów
  • metoda na doskonałość operacyjną
  • osiąganie lepszych rezultatów mniejszymi nakładami

Lean to nie:

  • pomysł na zwolnienie pracowników
  • jednorazowy projekt
  • wysokonakładowe usprawnienia
  • zestaw narzędzi
  • metoda na redukcję kosztów
  • sposób na odciążenie zarządu

Na czym to polega?

Główną ideą jest zwiększenie wartości dodanej w procesach poprzez eliminację marnotrawstwa. Zamiast produkować szybciej i więcej, można eliminować to, co niepotrzebne!

LEAN – proces trwa krócej, bo eliminujemy to co zbędne

 

czaspl

Krótszy proces to

  • Reklamacji
  • Błędów i poprawek
  • Zapasów
  • Odpadów

Po wdrożeniu lean

  • Wydajność
  • Motywacja
  • Zaangażowanie
  • Komunikacje i relacje

Lean odwraca strukturę do góry nogami, a ponieważ wartość dodana wykonywana jest na samym dole typowej struktury organizacyjnej, w fimach lean ten szczebel znajduje się na samej górze a reszta firmy ma go wspierać i pomagać jak najefektywniej dostarczać wartość klientom. (rys 2)

piramidapl