Lean w akcji

photo by Rick E Dick
photo by Rick E Dick

Żeby zobaczyć lean na żywo, wcale nie trzeba organizować wycieczki do Toyoty czy innej fabryki branży samochodowej. Darmowy showroom macie w … sklepie meblowym.
Tak, tak! Ikea – to najlepszy przykład zastosowań wielu narzędzi lean w biznesie a ich efekty odczujecie na własnej skórze. Przy najbliższej wizycie polecam spojrzeć na to miejsce z LEANnej 😉 perspektywy.
Mieszkam w pobliżu Ikei i często tam zaglądam. Dzięki temu zauważyłam że personel IKEI nie śpi i wprowadza ciągle drobne zmiany czyli tzw. kaizen’y. Do tej szwedzkiej sieci będę z powyższych powodów często nawiązywać.

Dziś ogólnie:
Ikea ma świetne zarządzanie wizualne. Myślę, że nawet ponad standardowe (pareto) 80% klientów jest w stanie bez trudu się po niej poruszać.
Gołym okiem widać zestandaryzowane procesy w restauracji, rutyny pracowników kuchni i obsługi restauracyjnej.
Ikea przeprowadza VOC (Voice of the Customer) czyli pyta o opinię zwrotną. Mnie pytali, a raczej dali mi elektroniczny narzędź, w którym wypełniłam ankietę, a w zamian dostałam kupon na kawę i ciastko!
Kulturę ciągłego usprawniania widać w małych kroczkach ku doskonałości. Przykłady niebawem opiszę.
Pisząc ten tekst kątem oka widzę reklamę szwedzkiego sklepu Jula dla majsterkowiczów. Ciekawe czy jest równie user friendly. Szwedzi podchodzą nas od kuchni 😀