Niestety nie spotkałam w naszym kochanym kraju dobrze wykonanej mapy przepływu wartości. Natknęłam się natomiast na jakieś hybrydy map procesów i strumienia wartości które przyprawiły mnie o drgawki.
Chcę na prostym przykładzie wyjaśnić czym różni się jedno od drugiego, gdyz różnica jest zasadnicza:
Mapa przepływu wartości:
- Pokazuje jak obsługiwany jest Klient
- Pokazuje biznes jako całość
- Obrazuje jak dziś obsługujemy Klienta (stan obecny) w całej firmie
- Pokazuje kierunek jak chcielibyśmy obsługiwać Klienta (stan przyszły)
- Pokazuje marnotrawstwo między procesami
- Jest high-level’owa
- Pokazuje usprawnienia systemowe
- Rysowana za pomocą wielu różnych symboli, nawet kilkudziesięciu
- Może dotyczyć również dostawców i odbiorców
- Wyliczamy z niej Lead Time (na podstawie czasów procesów)
- Czyta się ją od końca
Mapa procesu:
- Obrazuje jak przetwarzany jest produkt czy transakcja
- Pokazuje pojedynczy proces w firmie
- Pokazuje wartość dodaną i marnotrawstwo w konkretnym procesie
- Również można rysować mapy stanu przyszłego
- Pokazuje marnotrawstwo w konkretnym procesie
- Jest szczegółowa
- Pokazuje usprawnienia procesowe – szybsze do wdrożenia
- Rysowana za pomocą 4 symboli
- Na ogół dotyczy konkretnego procesu w firmie, choć może być cross-funkcjonalna
- Wylicza się Processing Time
- Czyta się ją od początku
Podsumowując:
Weźmy na przykład pizzerię. Mapa przepływu wartości pokaże nam jak Klient otrzymuje to co zamówił, jak wygląda cała restauracja, natomiast mapa procesu pokaże jak przygotowywana jest pizza Margarita 🙂