Mapa przepływu wartości vs mapa procesu

b484ab_bf8d9b1fb2204bb28e940f5fac3b61e9

Niestety nie spotkałam w naszym kochanym kraju dobrze wykonanej mapy przepływu wartości. Natknęłam się natomiast na jakieś hybrydy map procesów i strumienia wartości które przyprawiły mnie o drgawki.
Chcę na prostym przykładzie wyjaśnić czym różni się jedno od drugiego, gdyz różnica jest zasadnicza:
Mapa przepływu wartości:

  • Pokazuje jak obsługiwany jest Klient
  • Pokazuje biznes jako całość
  • Obrazuje jak dziś obsługujemy Klienta (stan obecny) w całej firmie
  • Pokazuje kierunek jak chcielibyśmy obsługiwać Klienta (stan przyszły)
  • Pokazuje marnotrawstwo między procesami
  • Jest high-level’owa
  • Pokazuje usprawnienia systemowe
  • Rysowana za pomocą wielu różnych symboli, nawet kilkudziesięciu
  • Może dotyczyć również dostawców i odbiorców
  • Wyliczamy z niej Lead Time (na podstawie czasów procesów)
  • Czyta się ją od końca

b484ab_2e965aa4461040ee9390c89e192fafda

Mapa procesu:

  • Obrazuje jak przetwarzany jest produkt czy transakcja
  • Pokazuje pojedynczy proces w firmie
  • Pokazuje wartość dodaną i marnotrawstwo w konkretnym procesie
  • Również można rysować mapy stanu przyszłego
  • Pokazuje marnotrawstwo w konkretnym procesie
  • Jest szczegółowa
  • Pokazuje usprawnienia procesowe – szybsze do wdrożenia
  • Rysowana za pomocą 4 symboli
  • Na ogół dotyczy konkretnego procesu w firmie, choć może być cross-funkcjonalna
  • Wylicza się Processing Time
  • Czyta się  ją od początku

Podsumowując:
Weźmy na przykład pizzerię. Mapa przepływu wartości pokaże nam jak Klient otrzymuje to co zamówił, jak wygląda cała restauracja, natomiast mapa procesu pokaże jak przygotowywana jest pizza Margarita 🙂